Mijn gewicht en liefde voor courgetti

Misschien vraag je je wel eens af: waarom zoveel salades met courgetti op Mooddot? Hele logische vraag en in deze blog zal ik daar eens uitgebreid antwoord opgeven. Oh, en ook heb ik nog een receptje voor je. Met courgetti natuurlijk.

Zolang ik me kan herinneren is mijn gewicht een hot issue. Dan weer een periode wat dikker, dan weer wat slanker. Een soort donkerharige versie van Linda de Mol ben ik. Ik hou van lekker eten, haat sporten en ben niet gezegend met een razendsnelle stofwisseling. Want hoewel de meningen daarover verdeeld zijn, geloof ik echt wel in het hebben van ‘aanleg’ om sneller dan een ander zwaarder te worden.

Afgelopen december ben ik  de strijd aan gegaan met de weegschaal, of eigenlijk met mijn overgebleven zwangerschapskilo’s. Die waren namelijk ongelooflijk blijven plakken en ik was er gewoon klaar mee. Ik las het boek ‘Eet als een expert’. In dit boek staat, wetenschappelijk onderbouwd, precies wat wel en wat niet verstandig is om te eten. Een absolute aanrader.

Sowieso at ik al ‘in porties’. Twee porties eiwitrijke- en koolhydraatrijke producten, twee porties melkproducten, twee porties vruchten en (bijna) onbeperkt groenten. Aan de hand van dit systeem stel ik elke dag mijn maaltijden samen. Ik streep de porties af die ik al heb gegeten. Op deze manier eet ik super gevarieerd. Deze manier van eten in combinatie met de adviezen uit het boek, hebben ervoor gezorgd dat er nu 20 kilo minder op de weegschaal staat. Mega fijn, zeker als je je bedenkt dat ik nooit honger heb en elke dag lekker eet.

Terug naar de courgetti. Omdat ik niet elke maaltijd koolhydraten eet, kies ik ’s middag vaak voor een salade. Om deze extra voedzaam te maken is de courgette mijn favoriete groente. Met een courgette kun je ook nog eens eindeloos combineren. Ik maak er pasta of noodles van met de spiraalsnijder. En combineer hem Oosters met norivellen, sesamolie en wat rauwe zalm, Italiaans met een gegrild kipje, tomaatjes en olijven of Frans met tonijn, een eitje en boontjes. Deze laatste maak ik vandaag en is door mij omgedoopt tot een Niçoise 2.0.

Aan de kook: pak een ruime kom of een kleine saladeschaal. Mix hierin voor één persoon een half blikje tonijn, 1 hardgekookt eitje, een flinke hand courgetti, 100 gram gekookte sperzieboontjes, een halve avocado, een half pakje tuinkers, een half bosje dille en wat gemengde sla naar keuze. Maak de salade aan met wat lekkere olijfolie en wat versgemalen peper. Mocht je hem als avondmaaltijd willen eten, vervang dan de tonijn uit blik voor een stukje gegrilde tonijn.  Bon Appetit!

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers