Powersushi

Photo 13-06-14 15 14 59

Healthcoach Rens Kroes kwam eerder deze maand met het happy en healthy boek Power Food. Als je het boek doorbladert krijg je zin om direct de keuken in te duiken en iets gezonds, lekkers en voedzaams te koken. En vooral… te proeven! Rens heeft twee verschillende gezonde sushirecepten opgenomen. Eentje met zilvervliesrijst en eentje met quinoa. Wie Mooddot een klein beetje in de gaten houdt weet dat ik een quinoa-fan ben, en in combinatie met all time favourite sushi kan dit recept niet anders dan een succes zijn. Vanavond eet ik dan ook mijn eigen quinoasushi, zwaar geïnspireerd door Rens!

Ingrediënten voor vijf sushirolls: 220 gram quinoa, 1 groentebouillonblokje, 200 gram zalm- of tonijnfilet, 5 norivellen (en daarbij een sushimatje), een halve geschilde komkommer, 1 avocado, handje sesamzaadjes, 1 eetlepel sesamolie, sojasaus (ik geef de voorkeur aan de ‘less salt’ -variant van Kikkoman), wasabi.

Aan de kook: spoel de quinoa af met water en kook het samen met het bouillonblokje volgens de aanwijzingen op de verpakking. Snijd intussen de geschilde komkommer, de vis en de avocado in smalle repen. Laat de quinoa na het koken afkoelen en meng dit met de sesamolie. Leg een norivel, met gladde zijde naar onder, op het sushimatje. Bestrijk het voor driekwart met quinoa (de bovenste rand blijft altijd vrij). Onderaan het vel leg je dicht op elkaar de vis, de komkommer en avocado in de breedte. Strooi hier wat sesamzaadjes overheen voor een extra bite en rollen maar! Uiteraard rol je van onder naar boven en de bovenste rand van het vel besprenkel je met water om de rol vast te plakken. Op deze manier maak je ook de rest van de rollen. Snijd de rollen daarna in stukjes. Maak tenslotte een mengseltje van sojasaus en een beetje wasabi om de sushi lekker in te dopen. Tip: variëren is met sushi altijd makkelijk, lekker en leuk! Leef je dus uit, er zijn veel combi’s mogelijk. Bon Appetit!

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers